DYNAMICZNE OSIĄGI: NOWA PLATFORMA LEXUSA

LBX jest pierwszym modelem marki, który powstał na zmodyfikowanej platformie GA-B. Została ona dostosowana do wymagań Lexusa i gwarantuje niskie położenie środka ciężkości, szeroki rozstaw kół, krótkie zwisy oraz wysoką sztywność nadwozia. Dzięki temu samochód prowadzi się bardzo pewnie. To najmniejsze auto w gamie, w którym kierowca czuje się komfortowo i ma poczucie kontroli zgodnie z założeniami koncepcji Lexus Driving Signature.

„Chcieliśmy sprawić, by kierowca czuł się jak najlepiej prowadząc auto. LBX jest zwinny, bo dobrze wykorzystaliśmy jego niską masę i niewielkie rozmiary. Ponadto bardziej niż kiedykolwiek wcześniej skupiliśmy się na udoskonaleniu podstawowych właściwości auta bez polegania na elektronicznych elementach sterujących” – tłumaczy Kunihikio Endoh, główny inżynier Lexusa LBX. Hamulce mają system Vehicle Braking Posture Control, który automatycznie dopasowuje siłę hamowania pomiędzy przodem a tyłem, by ograniczyć nurkowanie nadwozia. System tłumi też przechyły nadwozia podczas jazdy w zakrętach oraz redukuje drgania.

NAJNOWSZA GENERACJA NAPĘDU HYBRYDOWEGO

Lexus LBX będzie pierwszym modelem marki, który korzysta z nowej generacji napędu hybrydowego z kompaktowym i lekkim silnikiem trzycylindrowym o pojemności 1,5 l. Główne komponenty układu hybrydowego, w tym przekładnia i jednostka sterująca, zostały przeprojektowane, by zwiększyć wydajność, ograniczyć straty energii, a także zmniejszyć masę i wymiary. Nowy napęd hybrydowy jest nie tylko wydajny, ale także został stworzony z myślą o osiągach i przyjemności z prowadzenia. Łączna moc układu wynosi 136 KM/100 kW, a maksymalny moment obrotowy to 185 Nm. Auto ma także nową, mocną bipolarną baterię niklowo-wodorkową (NiMH), która jeszcze lepiej wspomaga silnik elektryczny i zwiększa możliwości auta w jeździe w trybie elektrycznym. Akumulator ma mniejszą masę i wymiary, ale jest w stanie szybciej przekazywać większą moc. Dzięki temu LBX przyspiesza dynamiczniej, niczym auto elektryczne na baterie, zachowując przy tym niskie zużycie paliwa.

Napęd Lexusa LBX został stworzony zmyślą o przyjemnym prowadzeniu w mieście oraz na krętych, pozamiejskich drogach, dlatego dopracowano reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Wrażenia z jazdy poprawia też układ Hybrid System Control, który dopasowuje dźwięk silnika do przyspieszenia. Ulepszony napęd hybrydowy pozwala poruszać się na dłuższych dystansach oraz z wyższymi prędkościami w trybie elektrycznym.

LBX jak na SUV-a przystało może być wyposażony w inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR, w którym dodatkowy silnik elektryczny napędza tylną oś. Podczas ruszania, pokonywania zakrętów czy jazdy po nawierzchniach o niskiej przyczepności system automatycznie kieruje siłę napędową na tylne koła, pomagając utrzymać stabilność pojazdu.

O wyjątkowym statusie modelu LBX świadczy to, jak bardzo Lexus dołożył starań, aby ograniczyć hałas i wibracje (NVH). Zastosowano wałek balansujący, aby zredukować nieprzyjemne dźwięki w kabinie poprzez zmniejszenie wibracji silnika. Szczególną uwagę zwrócono na hałas dostający się przez drzwi, dlatego wprowadzono płyty wygłuszające, które tłumią dźwięki o wysokiej częstotliwości, ale wzmacniają dźwięki o niskiej częstotliwości, dając wyraźny i przyjemny dźwięk. 

Aby przeciwdziałać wibracjom i hałasowi drogowemu dostającemu się przez dach, zastosowano wysokotłumiącą masę uszczelniającą wraz z wygłuszeniem wykonanym z wyjątkowo skutecznego materiału izolującego. Ponadto wykorzystano uszczelnienie wokół całej krawędzi maski oraz izolujące i pochłaniające hałas arkusze, wykładziny, listwy i piankę w kluczowych obszarach w całym samochodzie. Do lepszego wyciszenia LBX-a zastosowano także silnie tłumiące kleje strukturalne, które również wzmacniają ogólną sztywność auta.