1. Discover Lexus
  2. Design
  3. Sports yacht
Szybka nawigacja
WZORNICTWO

LEXUS PRZEDSTAWIA KONCEPCYJNY SPORTOWY JACHT

POCZĄTEK

Kilka lat temu dział Toyota Marine Department zaprosił prezesa zarządu TMC — pana Akio Toyodę — na kilkudniowe testy nowych jachtów Ponam klasy premium, które wkrótce miały zostać wprowadzone na rynek w Japonii. Moc turbodoładowanych silników, osiągi i stabilność zaawansowanych kadłubów zainspirowały pana Akio Toyodę, który jest mistrzem kierownicy oraz dyrektorem marki w firmie Lexus International. Stylowe jachty sportowe zrobiły na nim tak potężne wrażenie, że dostrzegł w nich dopełnienie stylu życia kojarzonego z marką Lexus.

Dział Toyota Marine Department otrzymał zadanie opracowania koncepcji sportowego jachtu klasy premium dla marki Lexus — by mogła wkroczyć w nowe dziedziny stylu życia i rekreacji. 12 stycznia 2017 Lexus ujawnił wynik prac nad tym zadaniem — jacht sportowy Lexusa, który został zaprezentowany na wyspie Di Lido Island w zatoce Biscayne, w pobliżu Miami Beach (stan Floryda).

PROJEKT

Zlecenie na projekt otwartego jachtu sportowego do rekreacyjnych wycieczek dziennych z pasażerami (w liczbie od sześciu do ośmiu), napędzanego dwoma sportowymi silnikami V8 Lexusa, który byłby ucieleśnieniem zaawansowanej myśli stylistycznej i technicznej, trafiło do centrum projektowego Lexusa w japońskim mieście Toyota.

Latem 2015 r. koncepcje opracowane przez zespół projektowy zostały ocenione przez pana Tokuo Fukuichiego, głównego dyrektora ds. projektów globalnych i prezesa Lexus International Co., przez pana Shigeki Tomoyamę, któremu podlega dział Toyota Marine Department, a także przez samego prezesa Toyodę.

„Efekty tych prac są dla nas bardzo ważne, ponieważ pobudzają naszą kreatywność i zmuszają wyobraźnię do wybiegania daleko do przodu — do możliwości w sferze designu i stylu życia, które wychodzą poza ograniczenia dobrze nam znanej dziedziny motoryzacji”. Wybrana propozycja była doskonalona przez cały rok 2015. W tym czasie inżynierowie Toyota Marine Department opracowywali rozwiązania konstrukcyjne i systemy pokładowe niezbędne w jednostkach morskich.

Jacht sportowy Lexusa zaprezentowany w Miami jest jedynym, który powstanie, ponieważ nie ma planów na wprowadzenie go do produkcji na większą skalę. Produkcję tego egzemplarza dział Marine Department powierzył firmie Marquis-Carver, która ma swoją siedzibę w miejscowości Pulaski w stanie Wisconsin (USA). Wybór zapadł w oparciu o możliwości tej firmy w zakresie wewnętrznej realizacji prac inżynieryjnych i produkcyjnych, a także biegłość w wykonywaniu dużych elementów kompozytowych montowanych ręcznie.

CECHY

Koncepcyjny model jachtu sportowego Lexusa wyróżnia się tym, że górny pokład i zewnętrzne powierzchnie kadłuba zostały bezszwowo, chemicznie zamocowane wokół konstrukcji wewnętrznej — każdy płat kadłuba stanowi pojedynczy, jednolity element wykonany z kompozytu CFRP, czyli żywicy poliuretanowej i epoksydowej wzmocnionej ręcznie układaną tkaniną z włókna węglowego.

Kompozyt CFRP jest stosowany w konstrukcjach samochodów wyścigowych i supersamochodów, takich jak Lexus LFA, samolotów sportowych, nart i rowerów sportowych oraz światowej klasy łodzi wyścigowych.

Dzięki swej unikalnej konstrukcji z CFRP jacht sportowy Lexusa waży o niemal 1000 kg mniej niż podobne jednostki z tworzywa wzmacnianego włóknem szklanym (FRP, ang. Fiberglass Reinforced Plastic). Część kadłuba zanurzona pod wodą ma schodkowy kształt, co przyczynia się do zmniejszenia oporu i poprawy prowadzenia przy wysokich prędkościach.

Ten model koncepcyjny jest napędzany dwoma benzynowymi silnikami V8 o pojemności 5 litrów, które opracowano w oparciu o silnik sportowy 2UR-GSE z Lexusa RC F coupé, sportowego sedana GS F i nowego grand tourera LC 500.

 

Każdy silnik wytwarza moc ponad 446 KM (DIN) / 328 kW i może rozpędzić jacht do 79 kilometrów na godzinę (43 węzłów) dzięki parze kontrolowanych hydraulicznie rufowych napędów pokładowych/zaburtowych. Ster strumieniowy kontrolowany joystickiem ułatwia wpływanie do doku.

Kapitan steruje systemami pokładowymi za pośrednictwem kolorowego panelu z ekranem dotykowym na urządzeniu sterowym; ekrany przedstawiają dane z nawigacji GPS, mapy cyfrowe, obraz z radaru powierzchniowego, sonaru podwodnego, elementy sterowania oświetleniem i systemami rozrywki. Fotel kapitana jest regulowany elektrycznie, a jego podłokietniki rozkładają się na zewnątrz, zapewniając najważniejszym gościom miejsce po bokach kapitana.

Kabina pasażerska z przodu jest wykończona luksusową skórą Lexusa z elementami drewnianymi i szklanymi. Sofa z miejscem dla sześciu osób za stołem i dużą ilością miejsca nad głowami, a także klimatyzacja — wszystko to sprawia, że jacht jest idealnym miejscem na relaks.

W kuchni dostępna jest kuchenka z dwoma palnikami, zlewozmywak i lodówka pod blatem; we wnętrzu przepięknie wykończonego dziobu znajduje się kabina prysznicowa.

Zintegrowany audiowizualny system rozrywki zapewnia dostęp do sieci 4G, Wi-Fi oraz WAN. System dźwiękowy został zrealizowany przy użyciu mocowanych powierzchniowo sterowników Revolution Acoustics, które wykorzystują panel sufitowy jako przetwornik, a wszystko to uzupełnia cyfrowy wzmacniacz Mark Levinson® Reference.

HISTORIA

Lexus — marka firmy Toyota Motor Corporation — istnieje od roku 1989, a stworzono ją w celu projektowania i produkowania najdoskonalszych samochodów wspartych obsługą klienta na najwyższym światowym poziomie. Dział Lexus International stał się „firmą w firmie” w roku 2011 z zadaniem koordynowania wszystkich działań strategicznych, planowania, projektowania, prac inżynierskich i produkcyjnych dla marki.

Dział Marine Business Department koncernu Toyota Motor Corporation (TMC) powstał w roku 1997 z zadaniem projektowania jachtów w oparciu o zaawansowane technologie i metody kontroli jakości doskonalone podczas tworzenia luksusowych samochodów Lexusa. Linia jednostek pływających Ponam opracowana przez Toyota Marine obejmuje modele sportowo-wędkarskie z włókna szklanego o długościach 7,92 m i 8,53 m, a także luksusowe kabinowe łodzie motorowe o długościach 9,45 m, 10,66 m, 11,28 m i 13,72 m z odpornymi i cichymi kadłubami wykonanymi ze spawanego stopu aluminium A5083.

Modele Ponam są napędzane turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi opracowanymi w oparciu o silniki znane z luksusowych SUV-ów Lexus GX 300d (4-cylindrowy turbodiesel o pojemności 3,0 litrów) i LX 450d (4,5-litrowy diesel V8 z dwiema turbosprężarkami).

Linia łodzi Toyota Ponam jest liderem rynku jachtów klasy premium w Japonii. W latach od 1998 do 2002 dział Toyota Marine opracowywał i produkował motorówki Epic z włókna szklanego wykorzystywane w turniejach nart wodnych i wakeboardingu. Łodzie te były wykorzystywane przede wszystkim w USA i napędzane silnikiem benzynowym V8 1UZ-FE DOHC o pojemności 4,0 litra znanym z luksusowego sedana Lexus LS 400.

Marquis Yachts, LLC, jest niezależną spółką prywatną z siedzibą w Pulaski, Wisconsin (USA) — firma ta projektuje, konstruuje i produkuje jachty Marquis i Carver. Flagowym modelem Marquis jest trójpoziomowy luksusowy jacht o długości 22,25 metra z kadłubem, pokładem i nadbudówką z FRP (ang. Fiberglass Reinforced Plastic).