System ochrony przedkolizyjnej z wykrywaniem pieszych (PCS)
W nowym Lexusie ES możliwości systemu ochrony przedzderzeniowej, dotychczas wykrywającego pojazdy i pieszych w świetle dziennym, uzupełniono o wykrywanie pieszych nocą oraz rowerów za dnia. Wymagało to zwiększenia czułości i zakresu kamery, tak by pomagała również unikać wypadków w ciemności — na przykład w sytuacji, gdy kierowca oślepiony przez pojazd z naprzeciwka nie widzi pieszego przed maską. Poszerzono również kąt, jaki obejmuje radar działający w zakresie fal milimetrowych, aby możliwe było wykrywanie rowerów w świetle dziennym. Jeśli system uzna, że prawdopodobieństwo kolizji jest wysokie, automatycznie zahamuje, aby pomóc w uniknięciu szkody.
Asystent utrzymywania pasa ruchu (LTA)
System utrzymywania na pasie ruchu Lane Tracing Assist (LTA), który stanowi zaawansowane wsparcie układu kierowniczego, utrzymuje auto pośrodku pasa ruchu. Aby usprawnić jego działanie, sięgnięto po technologie sztucznej inteligencji (AI), które zwiększają zakres wsparcia, dzięki czemu ingerencje w układ kierowniczy są tak płynne, że niemal niewyczuwalne.
Aktywny tempomat (DRCC)
System radarowego tempomatu Dynamic Radar Cruise Control wzbogacono o funkcję kontroli prędkości w łuku, która reguluje prędkość pojazdu, z wyprzedzeniem dostosowując ją do przebiegu drogi, dzięki czemu utrzymywany jest stały odstęp od poprzedzającego pojazdu.
System ECALL
Przez wzgląd na bezpieczeństwo, system eCall zapewnia zarówno manualną, jak i automatyczną funkcję awaryjnego połączenia. Po wykryciu uruchomienia układu poduszek powietrznych następuje aktywowanie usług bezpieczeństwa, w tym zawiadomienie służb ratunkowych o dokładnej lokalizacji pojazdu. Istnieje również możliwość zawiadomienia służb poprzez naciśnięcie przycisku wezwania pomocy