W czwartej generacji układu zastosowano ulepszony adaptacyjny tempomat (ACC), który wykorzystuje teraz dane z systemu nawigacji i pomaga zwalniać, gdy samochód zbliża się do ronda czy bramek na autostradzie. Dane z map pozwalają także zoptymalizować poruszanie się w zakrętach oraz dostosować prędkość do panujących warunków.
Częścią pakietu jest też układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), w którym funkcja automatycznego hamowania reaguje w większej liczbie sytuacji drogowych, a PCS jest w stanie wykrywać osoby poruszające się na elektrycznych hulajnogach. W modelu ES po raz pierwszy zastosowana będzie system Driver Monitor, który stale sprawdza, czy osoba prowadząca pojazd jest skoncentrowana na jeździe. Kamera jest w stanie rozpoznać użycie telefonu przez kierowcę czy ziewanie. Jeśli kierowca z powodu zmęczenia lub złego samopoczucia nie zareaguje na ostrzeżenia, uruchomi układ awaryjnego zatrzymania pojazdu, wyhamuje auto w kontrolowany sposób i uruchomi światła awaryjne.
W Lexus Safety System +4 ulepszono także działanie układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), który zadziała na drogach jednojezdniowych oraz na autostradach. System uruchomi się, gdy auto wykryje zmianę w zachowaniu kierowcy uniemożliwiającą dalsze prowadzenie auta i brak reakcji na alarmy. Wówczas samochód będzie w stanie bezpiecznie zwolnić i się zatrzymać na swoim pasie. Zwolniona zostanie blokada drzwi, a służby zostaną powiadomione poprzez system eCall.
Poszerzono spektrum działania systemu monitorującego martwe pole w lusterkach (BSM). Układ wykrywa teraz także motocyklistów i rowerzystów, co pomoże uniknąć niebezpiecznych sytuacji podczas skrętu w lewo lub prawo.
System ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) rozpoznaje większą liczbę obiektów, w tym słupki, bariery ochronne czy wyspy drogowe. ES otrzymał po raz pierwszy asystenta wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu (LCA) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu (FCTA).
W nowym Lexusie ES zastosowano także nowe adaptacyjne światła drogowe o wysokiej rozdzielczości, które dostosowują snop światła w osi pionowej i poziomej. W porównaniu z konwencjonalnym układem AHS umożliwia to precyzyjniejsze wyciemnianie obszarów oraz lepsze podświetlanie ważnych obiektów, jak znaki drogowe.