Szybka nawigacja
SAMOCHODY KONCEPCYJNE

LF-30 ELECTRIFIED

Lexus przedstawia koncepcyjny model „LF-30 Electrified” oraz swoją wizję elektryfikacji przyszłości.

LEXUS LF-30 ELECTRIFIED - DETALE

Kontynuując wysiłki mające na celu dostarczanie innowacyjnych i niesamowitych wrażeń, Lexus zaprezentował wizję „Lexus Electrified” dla nadchodzącej generacji zelektryfikowanych pojazdów.

Nowy koncepcyjny samochód „LF-30 Electrified” jest realizacją wizji elektryfikacji Lexusa

Koncepcyjny model LF-30 wpisuje się w wizję „Lexus Electrified”. Zewnętrzna stylistyka jest odzwierciedleniem oczekiwań wobec pojazdów elektrycznych. Mają one łączyć artystyczne, futurystyczne formy nadwozia i wnętrza z autonomiczną jazdą i innymi nowymi technologiami. Nowe zelektryfikowane napędy Lexusa będą wyróżniać się osiągami i najnowszymi technologiami, które dołączą do układów hybrydowych Lexusa, umacniając go na pozycji lidera niskoemisyjnych samochodów. Precyzyjne sterowanie silnikiem elektrycznym umożliwia natychmiastową korekcję położenia nadwozia, co nie jest możliwe w przypadku konwencjonalnych pojazdów. Ponadto LF-30 Electrified wykorzystuje wiele zaawansowanych technologii, stworzonych z myślą o roku 2030 – takich jak nowa koncepcja kokpitu, oparta na filozofii projektowania skoncentrowanego na człowieku oraz zdalnym kierowaniu.

Futurystyczny wygląd zewnętrzny jest zapowiedzią stylistyki zelektryfikowanych samochodów Lexusa do 2030 roku

Podejmując wyzwanie wyrażenia nowego stylu, który można osiągnąć tylko w samochodach elektrycznych napędzanych silnikami elektrycznymi wbudowanymi w koła, Lexus zwizualizował przepływ energii w unikalnej formie LF-30. Wygląd pojazdu ma wizualnie wyrażać energię, wytworzoną przez koła rozmieszczone w narożnikach nadwozia, skierowaną w stronę kabiny i mijającą kierowcę, by wypłynąć bezpośrednio na powierzchnię drogi.

Wykorzystując kształt pojazdu pozbawionego maski, którego stworzenie było możliwe dzięki napędowi elektrycznemu, charakterystyczna klepsydra Lexusa została rozwinięta, by objąć całą architekturę samochodu. Szyba rozciągająca się przez całą długość pojazdu, muskularne błotniki i reflektory w kształcie skrzydeł tworzą kontury ikonicznej klepsydry Lexusa. Karoserię zaprojektowano z elegancko „płynącym” przodem, który przechodzi w ostro ukształtowany tył. Oprócz reflektorów w kształcie skrzydeł, ostre kształty tylnych świateł i bocznych wlotów powietrza łączą się, by uzyskać doskonałą aerodynamikę i wydajność chłodzenia, dzięki czemu stylistykę połączono z funkcjonalnością.

Przejrzystość bocznych okien można dowolnie regulować, zapewniając pasażerom rozległe widoki na otaczający krajobraz i wysoki poziom prywatności. Kolor przedniego pasa i luminescencyjne wzory pomagają określić z zewnątrz, czy samochód działa w standardowym czy autonomicznym trybie jazdy, odzwierciedlając dążenie Lexusa do wysokiego poziomu stylistycznego i funkcjonalnego pojazdów. Lakier Voltaic Sky ma najnowocześniejszą metalizowaną powłokę, zabarwioną odrobiną niebiesko-zielonego koloru.

TAZUNA


Dla zamanifestowania na większą skalę fundamentalnej dla Lexusa filozofii koncentracji na człowieku, kokpit zaprojektowano w oparciu o nową koncepcję „Tazuna”. Przełączniki zamontowane na kierownicy oraz wyświetlacz Head-Up Display na przedniej szybie zostały skoordynowane w jeszcze większym stopniu, współtworząc przestrzeń umożliwiającą kierowcy skupienie się na prowadzeniu przy jednoczesnym kontrolowaniu najróżniejszych funkcji, jak nawigacja czy system audio lub wybór trybu jazdy, bez konieczności przenoszenia wzroku z miejsca na miejsce, zmieniania ogniskowania wzroku czy operowania przełącznikami. LF-30 Electrified pokazuje kierunek, w którym będzie się rozwijać kokpit Tazuna, prezentując interfejsy kolejnej generacji – jak sterowanie gestami czy prezentacja informacji pokładowych za pomocą rozszerzonej rzeczywistości (AR, Augmented Reality). W efekcie wnętrze zapewnia najwyższą wygodę użytkowania zarówno kierowcy, jak i pasażerom.

Fotel pasażera z przodu został zaprojektowany według tych samych zasad co fotele pierwszej klasy w luksusowych samolotach. W efekcie kabina to miejsce, gdzie współistnieją poczucie otwartości i otulenia. Wszystkie przełączniki i sterowniki są umieszczone w komfortowym zasięgu, a wielki ekran przed pasażerem sterowany gestami i dotykiem przyczynia się do pogłębienia tych wrażeń.

Tylne siedzenia wykorzystują technologię sztucznej muskulatury, by idealnie dopasować się do anatomii pasażerów, oczywiście także w różnych położeniach (rozłożone, relaksacyjne, w pełnej gotowości). System audio Mark Levinson® tworzy audiofilskie środowisko dźwiękowe nowej generacji, w której mikrokontroler sterujący w najdrobniejszych szczegółach głośnikami kreuje idealne przestrzenie akustyczne pozwalające zachwycać się czystością muzyki – zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Głośniki wbudowane w zagłówki nie tylko współgrają z zestawem audio, ale na życzenie gwarantują całkowitą likwidację hałasów i absolutną ciszę.

 

SKYGATE


Szklany dach nad tylnymi siedzeniami to sterowany gestami i głosem wyświetlacz SkyGate, wykorzystujący technologię AR do prezentowania różnego typu informacji, ale także innych wybranych obrazów, jak realistycznie przedstawione gwiaździste niebo, filmy, a nawet wskazania nawigacji.

Niezależnie od swojego unikalnego designu, wnętrze kabiny jest również demonstracją luksusu kolejnej generacji, opartego na materiałach ekologicznych, redukujących obciążenie dla środowiska. Tradycyjny japoński materiał wykończeniowy Yakisugi (drewno cedrowe poddawane beztlenowemu wypalaniu) wykorzystano do inkrustacji podłogowych oraz na kierownicy, natomiast mieszany metal po recyklingu przetworzony w cienkie włókna podtrzymuje plisy tapicerki drzwiowej. Takie podejście do wykończenia wnętrza doskonale pasuje do typowego dla Lexusa innowacyjnego ducha współbrzmiącego z wyrafinowaniem.

Aby uzyskać fundamentalny skok w dziedzinie osiągów, jakości prowadzenia, kontroli nad autem oraz przyjemności z jazdy, model LF-30 Electrified wykorzystuje wiele najnowocześniejszych technologii. Umieszczenie silników elektrycznych w piastach każdego z kół oraz montaż baterii pod podłogą kabiny pasażerskiej pozwoliły na o wiele lepszą kontrolę bezwładności i uzyskanie najwyższej klasy własności jezdnych. Testowane są także planowane do implementacji w roku 2030 technologie jazdy autonomicznej oraz wsparcia dronów – dzięki nim samochody będą miały o wiele więcej do zaoferowania.

Zintegrowane sterowanie silnikami elektrycznymi pozwala kontrolować wytwarzaną przez każdy z czterech silników siłę napędową, tak by optymalnie dopasowywać zachowanie auta do odczuć kierowcy i pasażerów. Całkowicie niezależne sterowanie silnikami każdego koła pozwala na realizację napędu przedniego, tylnego lub 4x4 w zależności od potrzeb. Kompaktowe i ultralekkie silniki umieszczone w piastach kół dają ogromną swobodę w rozplanowaniu konstrukcji auta, a zarazem zapewniają kierowcy maksimum komfortu, absolutną kontrolę nad osiągami, bezpieczeństwo i pewność niezależnie od jakości nawierzchni drogi lub warunków jazdy.

Uczynienie kontroli stabilności nadwozia i układu jezdnego sednem wizji „Lexus Electrified” pozwoli Lexusowi na szerokie stosowanie składających się na tę funkcję technologii w całej gamie zelektryfikowanych aut marki.

Układ kierowniczy steer-by-wire eliminuje mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami, pozwalając na bardziej elastyczną kontrolę skręcania w zależności od warunków jazdy, a także na bardziej precyzyjne wyczucie pojazdu, dopasowane do intencji kierowcy. Daje przy tym większe poczucie swobody ze względu na to, że kierownica może się wysunąć do rąk kierowcy lub schować po włączeniu trybu jazdy autonomicznej.

Jako samochód elektryczny kolejnej generacji, LF-30 wykorzystuje potencjał bezprzewodowego ładowania indukcyjnego, co znacznie ułatwia codzienne użytkowanie. Natomiast zarządzany przez sztuczną inteligencję system kontroli przepływu energii optymalizuje obieg energii elektrycznej w miejscu zamieszkania, rozdzielając ją między dom i samochód w koordynacji z codziennym rozkładem zajęć użytkownika.

Pokładowa sztuczna inteligencja rozróżnia głosy pasażerów i wykorzystuje spersonalizowane informacje przechowywane w kluczyku kierowcy, by samochód mógł współpracować z człowiekiem jako partner. Pozwala to na uproszczenie ustawiania i aranżacji elementów wnętrza oraz atmosfery – temperatury i działania systemu audio, jak też proponowanych punktów docelowych w nawigacji – w tym propozycji aktywności po dotarciu na miejsce przeznaczenia. Sztuczna inteligencja rozumie także preferencje kierowcy i pomaga w doborze ustawień zawieszenia i napędu w czasie rzeczywistym. LF-30 Electrified jest wyposażony w drona służącego wsparciem podczas jazdy – Lexus Airporter. Kontrolowany przez system autonomiczny dron potrafi realizować takie zadania, jak np. przetransportowanie bagażu z progu domu w pobliże bagażnika auta.

Bazujący na najnowszej technologii jazdy autonomicznej system Lexus Teammate w Lexusie LF-30 Electrified integruje zaawansowane technologie bezpieczeństwa oraz autonomicznej jazdy w postaci Trybu Chauffeur oraz Trybu Guardian. Pasażerowie mogą się cieszyć komfortem i spokojem podczas jazdy autonomicznej z zastosowaniem zaawansowanej kontroli stabilności nadwozia i układu jezdnego. Ponadto auto wyposażono w funkcje autonomicznego parkowania oraz odbioru spod drzwi domu – to funkcja, w której LF-30 Electrified autonomicznie przemieści się z miejsca zaparkowania pod dom, zapewniając pasażerom jeszcze więcej luksusu.

SPECYFIKACJA LEXUSA LF-30 ELECTRIFIED

Długość (mm) 5,090
Szerokość (mm) 1,995
Wysokość (mm) 1,600
Rozstaw osi (mm) 3,200
Masa (kg) 2,400
Zasięg [WLTP] (km) 500
Pojemność akumulatorów (kW/h) 110
Szybkość ładowania (kW) 150
0–100 km/h przyspieszenie (s) 3.8
Prędkość maksymalna (km/h) 200
Moc maksymalna (kW)/maks. moment obrotowy (Nm) 400/700