Szybka nawigacja
BEZPIECZEŃSTWO

NOWY LEXUS RX TRIUMFUJE W NIEZALEŻNYCH TESTACH

  • Samochód w standardzie jest wyposażony w najnowszą generację Lexus Safety System +, czyli pakiet funkcji wspierających bezpieczeństwo kierowcy.
  • Nowy RX uzyskał pięć gwiazdek w teście bezpieczeństwa przeprowadzonym przez niezależną organizację Euro NCAP.
  • Solidna konstrukcja i rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo bierne zapewniają skuteczną ochronę w razie kolizji.
  • Systemy wspierające sprawiają, że samochód prowadzi się niezwykle łatwo, a kierowca jest mniej narażony na zmęczenie.
  • Nowy monitor zmęczenia  regularnie sprawdza czujność kierowcy i w razie braku reakcji na ostrzeżenia — bezpiecznie zatrzymuje samochód.

Lexus Safety System +

Nowy Lexus RX podczas każdej jazdy dba o bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów. Ruch wokół pojazdu i sytuacja na drodze przed nim są stale monitorowane w poszukiwaniu zagrożeń. Gdy system wykryje ryzyko, nie tylko Cię ostrzeże, ale też dostosuje prędkość , aby uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki.

Pakiet Lexus Safety System + nowej generacji, który jest standardowym wyposażeniem każdej wersji RX, gwarantuje jeszcze więcej funkcji służących bezpieczeństwu i wspierających kierowcę, niż dotychczas.

Euro NCAP

Pięciogwiazdkowy wynik w rygorystycznym programie testów i oceny, prowadzonym przez niezależną organizację Euro NCAP  to zasługa najwyższej jakości rozwiązań technicznych, zastosowanych w Lexusie RX.  Aktywne systemy i konstrukcja samochodu są gwarancją  zdolności do zabezpieczenia kierowcy, pasażerów i pieszych w razie wypadku. Model RX osiągnął w testach wynik 90% w kategorii ochrony dorosłych pasażerów i kierowców; 87% w kategorii ochrony pasażerów-dzieci; 89% w kategorii bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu; i 91% w zakresie działania funkcji asystujących istotnych dla bezpieczeństwa.

System ochrony przedkolizyjnej

W systemie ochrony przedkolizyjnej (PCS) stosowany jest teraz zarówno radar, jak i kamera, co pozwala uzyskać szersze pole detekcji i rozpoznawać więcej typów zagrożeń. Na przykład podczas skrętu na skrzyżowaniu, system wykrywa ryzyko kolizji, zarówno z pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka, jak i z pieszymi przechodzącymi przez ulicę. Czas reakcji jest krótszy, a nowy układ awaryjnego wspomagania układu kierowniczego (ESA) wspiera działania kierowcy, by stabilnie utrzymać pojazd na pasie podczas nagłego omijania przeszkody.

PCS może wykryć nagłe przyspieszenia podczas jazdy z niską prędkością i zapobiec potencjalnemu niebezpieczeństwu. Systemy monitorowania martwego pola (BSM) i ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z tyłu z kierunku poprzecznego (RCTA) z funkcją automatycznego hamowania pomagają w bezpiecznym wyprzedzaniu i manewrowaniu. Natomiast system ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z przodu z kierunku poprzecznego (FCTA) ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z boku na skrzyżowaniach ze słabą widocznością. Jest to funkcja opcjonalna rozbudowanego pakietu bezpieczeństwa. Monitorowanie martwego pola jest też wykorzystywane przez system bezpiecznego wysiadania (SEA), który wchodzi w skład elektronicznej blokady drzwi e-Latch. Zapobiega ona otwarciu drzwi w sytuacji, gdy z tyłu nadjeżdża inny pojazd.

 

Monitor zmęczenia kierowcy

Długa podróż może powodować u kierowcy zmęczenie, a to wpływa na jego koncentrację i poziom reakcji. Odpowiedzią Lexusa na ten problem są funkcje asystujące kierowcy oraz monitorujące jego czujność. Monitor zmęczenia, używając kamery zamontowanej nad kierownicą, stale czuwa nad stanem kierowcy i rozpoznaje objawy utraty koncentracji z powodu zmęczenia lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia.

Pionierskim w skali światowej rozwiązaniem jest połączenie monitora z aktywnymi systemami bezpieczeństwa pojazdu: jeśli kierowca nie zareaguje na alerty, system uniemożliwi przyspieszanie, włączy światła awaryjne i w kontrolowany sposób zatrzyma pojazd.

 

Proaktywne wspomaganie kierowania

System uruchamia się w trakcie jazdy po mieście, z niewielką prędkością. Kamera monitorująca otoczenie, np.: pieszych w pobliżu jezdni, zaparkowane samochody i rowerzystów,  wykrywa potencjalne zagrożenia. 

Podczas jazdy w trasie dynamiczny tempomat radarowy (DRCC) zapewnia utrzymanie  bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu lub zatrzymanie Lexusa w razie konieczności. Tempomat reaguje na polecenia głosowe i automatycznie reguluje prędkość pojazdu, gdy ten zbliża się do zakrętu, aby zapewnić płynne i stabilne pokonanie łuku. System może także zredukować prędkość, aby zapobiec wyprzedzeniu innego pojazdu z niewłaściwej strony na drodze wielopasmowej.

Systemy utrzymywania pojazdu na pasie (LKA) i ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu (LDA) utrzymują samochód na środku pasa, a asystent rozpoznawania znaków drogowych (RSA) na wyświetlaczu pokazuje znaki ostrzegawcze i znaki nakazu, znajdujące się na głównych drogach. Jest on połączony z tempomatem DRCC, aby łatwiej dostosować prędkość do aktualnego ograniczenia. Jazda nocą jest bezpieczniejsza za sprawą automatycznego przełączania między światłami mijania i drogowymi. Zależnie od wersji pojazdu, odpowiada za to system adaptacyjnych świateł drogowych (AHS) albo automatyczne wyłączanie świateł drogowych (AHB).

Opisane funkcje, wraz z automatycznym parkowaniem to wszechstronny i kompletny pakiet bezpieczeństwa. Na tym jednak nie koniec, ponieważ bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania pozwalają na łatwą, samodzielną modernizację i rozbudowę systemu, bez konieczności odwiedzania serwisu.