- Samochód w standardzie jest wyposażony w najnowszą generację Lexus Safety System +, czyli pakiet funkcji wspierających bezpieczeństwo kierowcy.
- Nowy RX uzyskał pięć gwiazdek w teście bezpieczeństwa przeprowadzonym przez niezależną organizację Euro NCAP.
- Solidna konstrukcja i rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo bierne zapewniają skuteczną ochronę w razie kolizji.
- Systemy wspierające sprawiają, że samochód prowadzi się niezwykle łatwo, a kierowca jest mniej narażony na zmęczenie.
- Nowy monitor zmęczenia regularnie sprawdza czujność kierowcy i w razie braku reakcji na ostrzeżenia — bezpiecznie zatrzymuje samochód.
NOWY LEXUS RX TRIUMFUJE W NIEZALEŻNYCH TESTACH
Lexus Safety System +
Nowy Lexus RX podczas każdej jazdy dba o bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów. Ruch wokół pojazdu i sytuacja na drodze przed nim są stale monitorowane w poszukiwaniu zagrożeń. Gdy system wykryje ryzyko, nie tylko Cię ostrzeże, ale też dostosuje prędkość , aby uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki.
Pakiet Lexus Safety System + nowej generacji, który jest standardowym wyposażeniem każdej wersji RX, gwarantuje jeszcze więcej funkcji służących bezpieczeństwu i wspierających kierowcę, niż dotychczas.
Euro NCAP
System ochrony przedkolizyjnej
W systemie ochrony przedkolizyjnej (PCS) stosowany jest teraz zarówno radar, jak i kamera, co pozwala uzyskać szersze pole detekcji i rozpoznawać więcej typów zagrożeń. Na przykład podczas skrętu na skrzyżowaniu, system wykrywa ryzyko kolizji, zarówno z pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka, jak i z pieszymi przechodzącymi przez ulicę. Czas reakcji jest krótszy, a nowy układ awaryjnego wspomagania układu kierowniczego (ESA) wspiera działania kierowcy, by stabilnie utrzymać pojazd na pasie podczas nagłego omijania przeszkody.
PCS może wykryć nagłe przyspieszenia podczas jazdy z niską prędkością i zapobiec potencjalnemu niebezpieczeństwu. Systemy monitorowania martwego pola (BSM) i ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z tyłu z kierunku poprzecznego (RCTA) z funkcją automatycznego hamowania pomagają w bezpiecznym wyprzedzaniu i manewrowaniu. Natomiast system ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z przodu z kierunku poprzecznego (FCTA) ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z boku na skrzyżowaniach ze słabą widocznością. Jest to funkcja opcjonalna rozbudowanego pakietu bezpieczeństwa. Monitorowanie martwego pola jest też wykorzystywane przez system bezpiecznego wysiadania (SEA), który wchodzi w skład elektronicznej blokady drzwi e-Latch. Zapobiega ona otwarciu drzwi w sytuacji, gdy z tyłu nadjeżdża inny pojazd.
Monitor zmęczenia kierowcy
Długa podróż może powodować u kierowcy zmęczenie, a to wpływa na jego koncentrację i poziom reakcji. Odpowiedzią Lexusa na ten problem są funkcje asystujące kierowcy oraz monitorujące jego czujność. Monitor zmęczenia, używając kamery zamontowanej nad kierownicą, stale czuwa nad stanem kierowcy i rozpoznaje objawy utraty koncentracji z powodu zmęczenia lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia.
Pionierskim w skali światowej rozwiązaniem jest połączenie monitora z aktywnymi systemami bezpieczeństwa pojazdu: jeśli kierowca nie zareaguje na alerty, system uniemożliwi przyspieszanie, włączy światła awaryjne i w kontrolowany sposób zatrzyma pojazd.
Proaktywne wspomaganie kierowania
System uruchamia się w trakcie jazdy po mieście, z niewielką prędkością. Kamera monitorująca otoczenie, np.: pieszych w pobliżu jezdni, zaparkowane samochody i rowerzystów, wykrywa potencjalne zagrożenia.
Podczas jazdy w trasie dynamiczny tempomat radarowy (DRCC) zapewnia utrzymanie bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu lub zatrzymanie Lexusa w razie konieczności. Tempomat reaguje na polecenia głosowe i automatycznie reguluje prędkość pojazdu, gdy ten zbliża się do zakrętu, aby zapewnić płynne i stabilne pokonanie łuku. System może także zredukować prędkość, aby zapobiec wyprzedzeniu innego pojazdu z niewłaściwej strony na drodze wielopasmowej.
Systemy utrzymywania pojazdu na pasie (LKA) i ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu (LDA) utrzymują samochód na środku pasa, a asystent rozpoznawania znaków drogowych (RSA) na wyświetlaczu pokazuje znaki ostrzegawcze i znaki nakazu, znajdujące się na głównych drogach. Jest on połączony z tempomatem DRCC, aby łatwiej dostosować prędkość do aktualnego ograniczenia. Jazda nocą jest bezpieczniejsza za sprawą automatycznego przełączania między światłami mijania i drogowymi. Zależnie od wersji pojazdu, odpowiada za to system adaptacyjnych świateł drogowych (AHS) albo automatyczne wyłączanie świateł drogowych (AHB).
Opisane funkcje, wraz z automatycznym parkowaniem to wszechstronny i kompletny pakiet bezpieczeństwa. Na tym jednak nie koniec, ponieważ bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania pozwalają na łatwą, samodzielną modernizację i rozbudowę systemu, bez konieczności odwiedzania serwisu.